expertise-vormgeving

Focus op

Grafisch vormgeving

vormgeving-mooi-plaatje

Tijdens mijn opleiding Grafisch vormgeving aan het Media College in Amsterdam heb ik me verdiept in zowel online als offline vormgeving.

Afgestudeerd als Grafisch Vormgever met als afstudeerrichting Typografie (studie van de plaatsing van tekst naast beeld).

Na mijn opleiding heb ik mij verder ontwikkeld in diverse aanvullende aspecten van marketing. O.a. Brand Design, Interculturele communicatie en commercieel gebruik van teksten.

Mijn expertise ligt hem in het visuele aspect en drukwerk vormgeving en webdesign.

 

Ik ben gespecialiseerd in:

  • Huisstijl ontwerp & bewaking
  • (Commercieel) drukwerk
  • Kleurpsychologie
  • Typografie
  • Papiersoorten
  • Speciale (luxe) afwerkingen

Focus op

Huisstijlen

Huisstijl, je weet dat je er wat mee moet. Maar wat...

Naast je logo en je basis huisstijl kun je op heel veel manieren jouw bedrijf of merk onder de aandacht brengen. Je logo kun je overal op laten drukken. Denk bijvoorbeeld aan weggevers zoals stickers, pennen, kladblokken, koffiebekers en noem maar op. Maar doe dat dan wel altijd in dezelfde stijl, kleuren en lettertypes.

Wanneer je naar een beurs gaat wil je wel opvallen op de beursvloer met beursstand aankleding die volledig past binnen je huisstijl. Voor iedereen direct herkenbaar. Maar dat geldt eigenlijk voor alles wat jij wilt en kunt laten drukken; Visitekaartjes, folders, flyers, uitnodigingen, je e-book, social media visuals en noem maar op.

 

Huisstijl bewaking is een vak apart...

Ik ben zogeheten huisstijl bewaker. Zo zorg ik er voor dat jouw bedrijf altijd weer op een doeltreffende, eigenzinnige, opvallende en/of leuke manier onder de aandacht komt van jouw doelgroep. Op een eenduidige en herkenbare manier. Zodat jou doelgroep in één oogopslag ziet dat jij hebt bent. Maar ook omdat jouw bedrijf professioneel naar vormen komt.

 

Om je huisstijl te bewaken wanneer meerdere partijen werken aan communicatie (zoals jij, ik en wellicht een marketing afdeling binnen je bedrijf) is het verstandig om die huisstijl vast te leggen in eeen huisstijl handboek.

huisstijl-handboek
drukwerk-opvallen

Focus op

Drukwerk

Val op met creatieve vormgeving en onderscheidend drukwerk. 

Ondanks de huidige 'digitale cultuur' blijft de gedrukte media nog steeds een belangrijk onderdeel van de totale merkbeleving.

Denk hierbij aan visitekaartjes, flyers, boeken, posters, kaarten, autobelettering, reclameborden, folders, magazines en merchandise (swag).

Personeelsblad

De perfecte manier van communiceren met je personeel

Menukaarten

Menukaarten gericht op gasten makkelijker laten kiezen en de gemiddelde bestedingen verhoogd.

Groot formaat Print

Spandoeken, beursstands, Banners. Alles op groots op te vallen

Pennen

Handig en zeer geschikt om weg te geven op beurzen, events of tijdens een workshop

Kladblokken

Naast een pen de perfecte (budget) weggever. Altijd handig!

Koffiemokken

De weggever die altijd in de smaak valt!

Visitekaartjes

Die zorgen dat je gesprekspartner je onthoud én contact zoekt

Folders

Informerend, opvallend en passend binnen je huisstijl

Flyers

Die opvallen in de massa en zorgt voor actie vanuit je doelgroep

Focus op

Kleur

Hoe belangrijk is de kleur die jij kiest voor je huisstijl en waar moet je op letten?

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Kleur in marketinguitingen

De laatste tijd krijg ik veel vragen over het gebruik van kleuren in de huisstijlen die ik ontwikkel. Niet alleen in het logo, maar vooral in marketinguitingen is kleurgebruik de belangrijkste factor om mensen te overtuigen om over te gaan tot aankoop van jouw product of dienst. Of dat nu op je website is of via een folder of huis-aan-huis flyer. Doelgroeponderzoek is nooit een overbodige luxe wanneer je aan de slag gaat met je logo, huisstijl en andere marketingproducten.

Zo vindt 85 procent van de consumenten dat de verpakking de primaire reden is om een product wel of niet te kopen. Het gaat dan om hoe de verpakking eruit ziet, maar vooral ook welke kleuren er gebruikt worden. 93 procent kijkt naar hoe de verpakking eruit ziet, 6 procent kijkt naar de textuur en 1 procent gaat af op de geur/gehoor.

Geen geel in de babykamer

Ook zijn er kleuren die een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken. Wist je bijvoorbeeld dat volwassen mensen van geel erg vrolijk worden, maar dat baby’s van die kleur gaan huilen? Daarom is het niet aan te raden om geel in je babykamer te gebruiken.

Ook niet onbelangrijk is het feit dat kleuren elkaar kunnen versterken. Zo versterkt groen de intensiteit van de kleur rood. Kijk maar eens bij de slager in de vitrine. Slagers leggen blaadjes sla onder het vlees, zodat het rood van het vlees er beter uit ziet. Mensen zijn daardoor eerder geneigd die biefstuk te kopen.

Aan de andere kant is 9 procent van de wereldbevolking kleurenblind (en dus ook 9% van jouw doelgroep). En dat betekent dat die mensen het verschil tussen rood en groen niet kunnen zien. Rood is overigens de nummer één kleur voor opvallende elementen zoals call-to-actions op je website of een aanbieding in je folder. Gevolgd door oranje op nummer 2. Beide kleuren zijn activerend en wijzen mensen op een actualiteit.

Hoe rekening met de daadwerkelijke doelgroep

De kleurencombinatie zwart, wit en goud/zilver straalt luxe uit, maar kan je doelgroep ook laten denken dat je product of dienst heel duur is. Dus afhankelijk van je doelgroep is deze combinatie wel of niet verstandig.

Ook is het goed om naar je daadwerkelijke doelgroep te kijken. Bijvoorbeeld: vaak zie je dat een kinderdagverblijf in de communicatie naar buiten gebruik maakt van een complete regenboog aan kleuren, met kinderlijke lettertypes en tekeningen. Leuk voor de kinderen natuurlijk, maar de échte doelgroep van een kinderdagverblijf is niet kinderen, maar hun ouders. En die moet je op een heel andere manier aanspreken natuurlijk.

 

Nog interessanter is om te kijken naar de betekenis van de afzonderlijke kleuren. Waarom lopen we een blauwtje, halen we een wit voetje en willen we de zwarte bladzijdes in onze geschiedenis vergeten?

kleurpsychologie